Käesoleval aastal täitub 100 aastat eesti teatri esimese „Hamleti“ lavastamisest Estonia teatris. Selle lääne draamaklassika kõige kuulsama teksti eestikeelsele lavale jõudmine võiks olla teetähiseks, millega võrdluses vaadata seda, kuidas tõlgendatakse klassikalisi tekste tänapäeva eesti teatris.
2004. aastal toimus konverents “Hamleti teemadel”, mis oli pühendatud selle Shakespeare’i tragöödia lavastustele Eesti teatris. Seekord laiendame vaatenurka, hõlmates nii maailma- kui eesti klassikat, kuid käsitleme lühemat ajaperioodi, hõlmates selle sajandi lavastusi. Klassikalavastused on üks teatrikultuuri keskseid teemasid, kus ristuvad mitmed sõlmküsimused: ühiskonna- ja kultuurimuudatused, traditsioon ja avangard, dramaturgia ja teksti käsitamine, näitlejatöö, stsenograafia jne.
Konverents keskendub küsimusele, kuidas on eesti nüüdisteatris ümber kirjutatud, uuesti tõlgitud ja tõlgendatud, töödeldud ja kohandatud klassikalisi tekste. Ainuüksi „Hamletist“ võib tuua väga eripalgelisi näiteid: Oksana Titova postmodernistlik tantsulavastus „Hamlet“ (Estonia 2007), Juhan Ulfsaki ja Saša Pepeljajevi multimeedia-lavastus „Hamletid“ (Von Krahli Teater 2006), ja algupärase teatritekstina Eesti oludesse üle kantud Andres Noormetsa „Hamlet Anderson“ (Endla 2011).
Konverentsile on oodatud ettekanded nii sõna-, muusika- ja tantsuteatri kui kõikide muude etenduskunstide valdkondadest, nii eesti kui maailma dramaturgia klassikast eesti nüüdisteatris. Oma maja avamise 100. aastapäeva tähistav Estonia teater on just sobivaks kohaks, kus nende küsimuste üle arutleda – selle katuse all on eri aegadel ühendatud erinevad teatrikunsti liigid.
Konverentsi korraldajad on Luule Epner (TÜ, Eesti Kirjandusmuuseum, Tallinna Ülikool), Riina Oruaas (TÜ), Madli Pesti (TÜ), Ireene Viktor (TÜ).
Konverents toimub laupäeval, 14. detsembril Rahvusooper Estonia kammersaalis. Ootame ettekande pealkirja ja 2-3 lause pikkust sünopsist 1. novembriks meiliaadressile teatriuurijad@gmail.com.